Şafii mezhebine göre istinca ve güsul adabı

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Şafii mezhebine göre istinca nasıl yapılır

Safii mezhebine gore istinca ve gusul adabi

. 1. Neler istincayı gerektirir?

C1. Idrar ve dışkıdan (gaz, kurt, sert rutubetsiz dışkı tanecikleri dışında iki yoldan çıkan her kirden) dolayı istinca yapmak vaciptir.

S. 2. İstinca neyle yapılır?

C. 2. En faziletlisi önce taşlarla temizleyip sonra suyla yıkamak. Sa dece suyla veya istinca mahalini temizleyecek üç taşla yetinmek de caizdir, ancak su daha iyidir.

S. 3. İstincada taşın yerine neler kullanılabilir?

C. 3. Taşın yerine katı, temiz, kirliliği söküp atacak, muhterem sayılma yan ve yiyecek olmayan her şey kullanılabilir. Dolayısıyla ekmek v.b şeyler kullanılamaz.

S. 4. İki yoldan canlı kurt ve çakıl gibi kuru ve temiz bir şeyin çık masından istinca yapmak gerekir mi?

C. 4. Bundan dolayı istinca gerekmez.

S. 5. Nelerle istinca yapılamaz?

C. 5. Necis şeylerle, kaygan pürüzsüz kamışla, yaş yaprakla, sert ol mayan şeylerle, insan ve cinlerin yiyecekleri gibi her muhterem maddeyle istinca yapılmaz


Şafi mezhebine göre gusül nasıl alınır farzları ve sünnetleri

S. 6. Guslün vacipleri nelerdir?

C. 6. Guslün vacipleri üçtür

1.Beden üzerinde mezi gibi bir kirlilik varsa giderilmesi lazımdır,
2. Başlangıçta niyet getirilir.
3.Saç-kıl ve tenin tümü yıkanır, saç karışmış ve suyun tene ulaşmasını engelliyorsa çözülmesi gerekir, engellemiyor gerekmez.

S. 7. Guslün sünnetleri nelerdir?

C. 7. Guslün sünnetleri on tanedir:

1. Başta Besmele çekmek
2. Gusülden önce abdest almak
3. Varsa önce vücuttaki kirleri gidermek 4.Ağzı çalkalamak ve burna su vermek
5. Baştan aşağıya doğru yıkanmak
6. Vücudu ovalamak, saç, sakal ve parmakları karıştırmak
7. Kıbleye doğru durmak
8. Müvalat, yani ara vermeden peş peşe yıkanmak
9. Avreti örtmek

10.Abdestten sonra okunması sünnet olan duayı okumak

S. 8. İhtiyaç giderilirken neler yapmak haramdır?

C. 8. Tuvalet dışında kıbleye önünü veya arkasını dönmek haramdır. Açık alanda boyu en az bir zira nın üçte bir miktarında sütre bulunup ve süt reyle arası üç zira’dan fazla bir mesafe yoksa kıbleye dönmek haram olmaz ancak mekruh olur. Bir zira yaklaşık 48 santimetredir.

S. 9. Tuvalete girişin sünnetleri nelerdir?

C. 9. Tuvalete sol ayakla girip sağ ayakla çıkmak, girerken: “Bismil lah Allahümme inni euzu bike mile’l-hubus ve’l-habais” (Allah’ım erkek ve dişi şeytanlardan sana sığınırım), çıkarken üç defa: “Güfraneke” deyip “El hamdu lillahi l-lezi ezhebe anni’l-eza ve afani” (Afin Allah’ım. Benden eziyeti giderip, afiyet veren Allah’a hamd olsun) duasını okumak sünnettir.

S. 10. İhtiyaç giderilirken nelerin yapılması mekruhtur?

C. 10. İhtiyaç gideren:

1. Dışkısına bakması
2. Üzerinde Kuran veya saygıya değer bir ismin yazıldığı bir şeyi taşıması
3. Durmuş veya akan az suda yapması
4. Bir müslümanın kabrinin yanında yapması mekruhtur.

S. 11. Nerelerde ihtiyaç gidermekten sakınmak gerekir?

C. 11. Aşağıdaki yerlerde ihtiyaç gidermekten sakınılmalıdır:
1. Durmuş suda
2. Meyve ağaçlarının altında
3. İnsanların kullandığı yolda
4. Gölgeliklerde
5. Yer delik ve çatlaklıklarında

S. 12. Hangi durumda önünü ve arkasını kıbleye dönmekte sakınmalıdır?

C. 12. Açık arazide sütre olmadığı takdirde önünü ve arkasını kıble ye dönmekten sakınmak gerekir. Eğer sütre varsa veya bina içerisinde ise, mekruh olmakla birlikte caizdir.

S. 13. Sünnet gusüller nelerdir?

C. 13. Aşağıdaki gusüller sünnettir:
1. Cuma guslü
2.Bayram guslü
3. İstiska (yağmur isteme) namazı guslü
4. Ay tutulması namazı guslü
5.Güneş tutulması namazı guslu sonra gusletmek
6.Ölüyü yıkadıktan sonra gusletmesi
7.Käfir Müslüman olduğunda gusletmesi
8.Deliren aklı başına geldiğinde gusletmesi
9.Baygınlık geçiren kendine geldiğinde gusletmesi
10.Ihrama girerken
11.Mekke’ye girerken
12.Arafat vakfesi için
13.Müzdelife’de gecelemek için
14.Şeytan taşlaması için
15.Kābe tavafı için
16.Saffa Merve arasında say yapmak için 17.Medine’ye girerken gusletmek sünnettir.

S. 14. Guslü gerektiren sebepler nelerdir?

C. 14. Kadın ve erkeğin müşterek olduğu sebepler üçtür:

1.Cinsel organların sünnet yerine kadar birbirine değmesi
2.Meninin gelmesi
3.Ölüm

Kadınlara has sebepler de üçtür:

1. Hayız (aybaşı halleri)
2. Nifas (lohusalık)
3.Doğum

S. 15. Hayız, nifas ve cünüplük gibi birçok sebep için bir niyet yereli midir?

C. 15: Evet, birden fazla sünnet gusüller için bir niyet yeterli olduğu gibi, birden çok sebep için de bir niyet kâfidir.

S.16. Altından veya başka bir maddeden yapılmış burun ve par mak ucunun gusülde yıkanması vacip midir?

C. 16. Evet, yıkanması vaciptir. Çünkü kesik burun ve parmağın görünen yüzeyini yıkamak gereklidir, bunlar da aslın yerine geçtiği için yıkanmalıdır.

S. 17. Meni, vedi ve mezinin alametleri nelerdir ve her birinin hükmü nedir?

C. 17. Meni, fışkırarak ve lezzet vererek çıkar. Yaşken kokusu hamur kokusuna, kuruyken yumurta beyazı kokusuna benzer.

Mezi, beyaz, ince ve yapışkan bir sudur. Oynaşma esnasında şehvetsiz çıkar.

Vedi; beyaz, bulanık ve sıcak bir sudur. İdrardan sonra ve ağır bir şey yüklendiğinde çıkar.

Meni için gusül gerekir. Mezi ve vedi necis olduklarından, bulaştıkları yeri yıkamak gerekir.

S. 18. Hayız nedir, en az, en çok ve galip olan süresi ve iki hayız arasındaki temizlik müddeti ne kadardır?

C. 18. Hayız sözlükte akma demektir.
Istilahta: Sağlıklıyken belli vakitlerde kadından gelen kana denir. Rengi siyah olup, sıcak ve yakıcıdır. En az süresi bir gün bir gecedir. En çok süresi on beş gün ve on beş gecedir. Galip süresi genelde altı ve yedi gündür. İki hayız arasındaki temizlik müddetinin en azı on beş gün ve on beş gecedir, en çoğunun ise süresi yoktur.

S. 19. İstihaze ve nifas nedir? İstihazeli kadın nasıl abdest alip na namaz kılar?

C. 19. İstihaze, hayız ve nifas günleri dışında gelen kandır. İstihazeli kadın, fercini yıkar, bağlar ve hemen abdest alıp veya teyemmüm yapıp namazını kılar. Giyinme, ezanı veya cemaati bekleme gibi sebepler dışında, farz namazını geciktirmemesi gerekir. Tehir ettiği takdirde abdesti yeniler. Her farz namaz için yeni bir abdest alması gerekir.
Nifas, doğumdan sonra gelen kandır. En az süresi bir an, en çok süresi altmış gün ve galip süresi ise kırk gündür.

S. 20. İdrarını tutamayanın (selisil-bevl) hükmü nedir?

C. 20. Idrarını tutamayan kişi, namaz ve abdest konusunda istihazeli kadın gibidir.

S. 21. İstihazeli kadının kaç hali vardır?

C. 21. Istihazeli kadının üç hali vardır:

1.Mübtedie (daha önce hayız görmemiş) kadın. Mübtedie kadın da ya mümeyyizedir ya da değildir. Mümeyyize kadın: Bir şid detli (siyah) kan ile zayıf (kırmızı) kanı görmüş ve birbirinden ayırt edebilen kadındır. Fakat kuvvetli olan kanın bir gün ve geceden az, on beş günden fazla olmaması ve temizlik süresi on beş gün olması gerekir. Örneğin beş gün şiddetli, yirmi beş gün zayıf kan görürse, şiddetli kan hayız, zayıf kan istihaze kanı olur. Mümeyyize olmayan ise, bütün temizlik süresince kanı aynı sıfatta görmüş veya şiddetli kan bir gün ve geceden daha az yahut on beş günden daha fazla ya da temizlik süresi on beş günden daha az olan kadındır. Bunun hayız süresi bir gün ve bir gecedir, geri kalan yirmi dokuz gün temizdir.

2.Mutade (adet gören, vakit ve miktarı hatırlayan kadın), bu da ya mümeyyizedir. Yani daha önce bir hayız (bir şiddetli kan ile bir zayıf kan) ve temizlik görmüş olan kadın. Bu durumda temiz haline bakılır âdet haline bakılmaz. Örneğin dese ki, ben her ayın ilk beş günü şiddetli, kalan yirmi beş günü zayıf kan görürüm. Beş gün hayız yirmi beş gün istihaze kabul edilir. Ya da mümeyyize değildir bu ise, bir hayız ve temizlik görmüş ancak hayızla temizlik kanını birbirinden ayırt edemeyen ka dindır. Bu durumda âdetinin zaman ve miktarına müracaat ed lif. Örneğin dese ki, her ayın ilk beş günü adet vaktimdi ancak şimdi hayızla istihaze kanını birbirinden avırt edemiyorum. beş gün hayız, ayın geri kalanı ise istihaze sayılır.
3. Mütehayyire (vakit ve miktar bilmeyen / hayrette kalmış ka dın) ve gayr-i mümeyyize kadın. Bu kadın ya sadece başlangıç vaktini veya adet miktarını hazırlayan ya da ikisine de hatirlamayan kadındır. Sadece başlangıç zamanını hatırlayan, örneğin ayın ilk günü adetli olduğumu söylerse, bunun durumunda
tafsilat olur:

. Ilk bir gün ve bir gece kesin hayızdır.
. Ayın ikinci yarısı kesin temizdir, çünkü hayız on bes günden fazla olmaz
.Ikinci günden on beşe kadar hayız, temizlik ve kesilme ihtimali vardır. Bu durumda cinsel ilişki için adetli, ibadetler için temiz hükmüne tabi olur.

Sadece adet miktarını hatırlıyorsa, yani adet devresi her otuz günde bir mi yoksa başka bir süre mi? Ayın hangi diliminde (ilk on, ikinci veya son on) adet görür ve hayız süresi kaç gün oldugunu bilen kadindır. Örnegin dese ki, başlangıcını bilmiyorum ama ayın ilk onunda bes gün adet görürüm ancak ilk gün temiz olduğumu biliyorum. Bu durumunda asagidaki tafsilat olur:

.Ilk gün kesin temizdir.
. Altıncı gün kesin adetlidir, çünkü adet günlerinin süresi bestir
. Son yirmi gün kesin temizdir
. Ikinci günden beşinci güne kadar hayız ve temizlik ihtimali vardır. Yedinci günden onuncu güne kadar hem hayız hem temizlik hem de kesilme ihtimali bulunur. Onun için cinsellikte hayızlı, ibadetlerde temizdir. Ikisini de hatırlamayan kadın, bir gün ve bir gece hayızlı kabul edilip ibadetler için ihtiyatlı davranarak ibadetlerde temiz hükmüne tabi olur. B0 tün farz namazları kılar ve her namaz için gusül eder. Aynı zamanda hayızlı olabileceğinden cinsel ilişkide bulunması, Kuran okuması ve namaz dışında kıraat haram olur.

Ramazan orucu hakkında ise:
. Ramazani tam tutar, sonra bir ay daha tutmak zorundadır. Bu iki aydan yirmi sekiz gün elde eder. Çünkü hayız, her aydan en fazla on altı günü bozar.
. Kalan iki günü de (eğer kan gece degil gündüz kesiliyorsa) on sekiz günden, üç günü başından, üç günü sonundan tutar, böylece bir ayı tamamlamış olur. Bir görüşe göre, mütehayyire kadın, mübtedie kadının hükmündedir.

BENZER KONULAR:

Answer ( 1 )

  1. komutan
    0
    2023-07-07T12:06:21+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Şafiî mezhebine göre istinca ve gusül adabı aşağıdaki şekildedir:

    İstinca Adabı:

    Tuvalet ihtiyacınızı giderdikten sonra temizlik için temiz su veya temiz taş kullanmalısınız.
    İdrarın ve dışkının vücuttan tamamen çıktığından emin olmalısınız.
    İdrar ve dışkıya maruz kalan bölgeleri temizlemelisiniz.
    İstinca yaparken sol eli kullanmamaya özen göstermelisiniz.
    İstinca esnasında dua etmek veya Allah’ın adını anmak müstehaptır.
    Gusül Adabı:

    Cünüp durumuna gelmek için cinsel ilişki, meni çıkışı veya orgazm yaşamanız gerekmektedir.
    Gusül abdesti almak için niyet etmelisiniz.
    Başınızı ve boynunuzu üç kez yıkamalısınız.
    Tüm vücudunuzu tamamen yıkamalısınız, suyun tüm vücudunuza ulaşmasına dikkat etmelisiniz.
    Ağzınızı ve burnunuzu içine su alacak şekilde yıkamalısınız.
    Saçlarınızı baştan aşağı yıkamalısınız.
    Yıkandıktan sonra vücudunuzu iyice kurulamalısınız.
    Bu adablar Şafiî mezhebine göre gusül abdesti alırken ve istinca yaparken takip edilmesi önerilen adımlardır. Ancak, mezhepler arasında farklılıklar olabilir ve yerel geleneklere, kültürel alışkanlıklara veya sağlık nedenlerine göre bazı uygulamalar değişebilir. Bu nedenle, mezhebinizdeki yerel bir dini otoriteye veya bilge kişilere danışmanız önemlidir.

    En iyi cevap

Cevapla