3 talakla boşanan tekrar evlenebilir mi?

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

3 talâkla kocasından ayrılan kadının eski kocasıyla, tekrar evlenmesi helâl midir?

3 talakla kocasindan ayrilan kadinin eski kocasiyla tekrar evlenmesi helal midir

Üç talâkla kocasından ayrılan bir kadının şer’î hükmü nedir? Kadının kendisini boşayan kocasıyla, tekrar evlenmesi helâl midir?

“Yine erkek, zevcesini (üçüncü defa olarak) boşarsa ondan son ra kadın kendinden başka bir ere nikâhlanıp varıncaya kadar, ona (o, birinci zevcine) helâl olmaz. Bununla beraber, eğer bu (yeni) koca da onu boşar da onlar (birinci zevc ile aynı zevce) Allah’ın sınırları ni ayakta tutacaklarını zannederlerse (iddet bittikten sonra) tekrar birbirine dönmelerinde (evlenmelerinde) her ikisi hakkında da vebâl yoktur.” âyeti üç talâkla kocasından ayrılan bir kadının, ikinci bir er kekle evlendikten sonra boşanıp ilk kocasıyla ikinci kocanın iddet müd detinden sonra tekrar evlenebilmesine işaret eder.

Fakihler, üç talâkla ayrılmaya beynûne-i kübra (büyük ayrılık) adını vermişlerdir. Çünkü Allah (cc.), önce talâkı anmış, daha sonra da onun iki defa olduğunu beyân etmiştir. Bilahare hül’ün hükmünü ifade ve “Yine erkek, zevcesini boşarsa…” âyetiyle de üç talâkla ayrılmayı zikretmiştir.

Kurtubi bu hususta şöyle der: “Yine erkek zevcesini boşarsa…” âyetinden murad, üçüncü talâktır. Üç talâkla boşanan kadın, kocasının dışında bir erkekle evlenip boşandıktan ve iddet müddetini tamamla dıktan sonra evlenebilir. İslâm âlimlerinin hepsi bu konuda icmâ’ et miştir. Hiç kimsenin âyete muhâlif bir görüşü de yoktur.”

Cumhûr (çoğu âlimler) ve dört mezhebin müctehidlerine göre, âyetteki “nikâh”tan maksat, nikâh akdi değil, cinsî münâsebettir. Öyleyse üç talâkla ayrılan bir kadının, ikinci kez evlendiğinde cinsî münâsebette bulunması şarttır.

Sa’id b. Müseyyeb’ten (r.a) vârid olan rivâyete göre, talâkla koca sından ayrılan bir kadın için, ikinci defa birinci kocasıyla evliliğinde, yalnız nikâh akdi yeterlidir.

Bu rivâyetin kesinlikle zayıf olduğu açıktır. Çünkü aşağıda nakle deceğimiz sahih hadislerle çelişmektedir.29 Şöyle ki Cumhûr ile dört Ehl-i Sünnet mezhebi müctehidleri, İbn Cerîr’in, Hz. Âişe’den (r.anha) rivâyet ettikleri, “Rufâa’nin hanımı Resûlullah’a (s.a.v.) gelerek, “Ben Rufâa’nin hanımı idim. O beni boşadı. İddetim dolduktan sonra Abdurrahman b. Zübeyr (r.a) ile evlendim. Yalnız cinsel gücünün bir bez parçası gibi ha reketsiz olduğunu gördüm.” deyince Resûlullah (s.a.v.), “Tekrar Rufâa’ya dönmek mi istiyorsunuz? Sen, Abdurrahman b. Zübeyr’in (r.a.) balın dan, o da senin balından tadıncaya (cinsî münâsebette bulununcaya) kadar ona dönemezsiniz.” hadisine istinâd ederek, âyette “nikâh”tan muradın, yalnız nikâh akdi değil, onunla beraber cinsî münâsebette bulunma olduğuna hükmetmişlerdir. Bu hadîs, Kütüb-i Sitte sahipleri tarafından rivayet edilmiştir.

Bazı âlimlere göre, âyetin lafzı da bizzat cinsî münâsebetin yapıl masina delâlet eder.
İbn Cinni, “Ebû Ali’ye, «Filankes, kadını nikâhladı» sözünün an lamını sorduğumda, “Arablar bu cümleyi iki ayrı anlamda kullanırlar. «Filan erkek, filan kadınla nikâhlandı.» dedikleri zaman, «O erkek, of kadınla nikâh yaptı.» anlaşılır. Eğer onlar, «Erkek, âilesini nikâhladı.>> dedikleri zaman ise «Erkek, kadınla cinsî münâsebette bulundu.»> mü lahaza edilir. Bu âyette açıkça cinsi münâsebette bulunma anlaşılır.” diyor.” Ahkamul Kur’an C.Yıldırım

BENZER KONULAR:

Answers ( 6 )

  1. Soru avatarı
    1
    2022-03-15T20:08:50+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    3 telaktan bosanmis kişiler birdaha tekrar nasıl evlene bilirler

      1
      2022-03-17T19:45:31+03:00

      Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

      Bildir
      İptal

      Üç talakla boşanan birisi kadın ve erkek başka biri ile normal bir evlilik yapıp bu evlilikten oyun olmadan boşandığı zaman ancak tekrar evlenebilir.

  2. Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Üç talak İlgili Hadisler ve Bakara suresi 230. ayetin açıklaması

    Eğer koca, karısını (iki kez boşadıktan sonra üçüncü kez) bo-şarsa, artık o kadın başka biriyle evlenmedikçe ona helâl olmaz. Bu ikin-koca da onu boşarsa, Allah’ın koymuş olduğu sınırları koruyup ayakta utabileceklerini umarlarsa eski karı-kocanın birbirine dönüp yeniden ev­lenmelerinde ikisine de bir günah yoktur.

    İşte bu, bilen bir topluluk için Allah’ın açıkladığı sınırlardır.

    Peygamber (A.S.) Efendimizden soruldu :

    -Ya Rasulellah! bir adam evlendiği kadını üç talâkla boşamış, bo­şanan kadın başka bir adamla evlendikten sonra ikinci adam onu, ken­disiyle cinsel yaklaşmada bulunmadan boşamış. Bu kadın ilk kocasıyla evlenebilir mi, ona helâl olur mu?

    Peygamber (A.S.) Efendimiz şu cevabı vermiştir:

    — Hayır, ikinci kocası onun balcağızından, o da onun balcağızından tatmadıkça ilk kocasına helâl olmaz.

    AÇIKLAMA:

    Boşanma konusu.. İslâm Aile Hukukunda geniş bir yer kaplamaktadır. Gerek sosyal yapıyla olan ilgisi, gerek yetişmekte olan kuşakla bağlan­tısı, gerekse miliî yapıyı ayakta tutmada temel sayılısı itibariyle ailenin, diğer bir deyimle evliliğin önemi ve gereği meydandadır. Bu nedenle ge­rek Kur’ân’da, gerekse Peygamberin Sünnetinde bu konuya ağırlık veril­miş, her türlü şüpheleri giderecek ölçü ve anlamda açıklaması yapılmıştır.

    Şimdi elimizdeki kaynak tefsirlere ve fıkıh kitaplarına dönüyor, ko­nuyla ilgili rivayetleri, yorumları özetlemeye çalışıyoruz :

    a) «Eğer koca karısını boşarsa…..»

    Yani üçüncü bir talâkla boşarsa, artık o kadın başka biriyle evlenme-dikçe ona helâl olmaz. Bu tarz bir yorumda ilim adamlarının görüş birliği vardır.

    Nitekim âyetin ilk bakışta anlatım biçiminden, şer’î bekleme süresin­de iki talâkla boşamış, sonra üçüncü bir talâkla da boşayarak üçü tamam­lamıştır, hükmü anlaşılmaktadır.

    b) «Başka biriyle evlenmedikce» cümlesinden ilim adamları farklı üç hüküm çıkarmışlardır. Bu konuda içtihatlar ara­sında da farklı sonuçları görmekteyiz:

    1. Medine’nin seçkin din âlimlerinden Saîd bin Müseyyeb’e ve ona uyanlara göre, diğer bir adamla evlenmekten maksad, mücerret akittir. Bunda cinse! yaklaşma şart değildir. Tabiînden büyük müfessir ve fakih Saîd bin Cübeyr de aynı görüştedir.

    2. El-Hasan bin Ebî Hasan’a göre, bu konuda yalnız cinsel yaklaşma yeterli değildir, inzâl da şarttır. Yani nikâh akdiyle birlikte inzal meyda­na gelen bir cinsel yaklaşma şarttır; aksi halde bundan boşandığı tak­dirde ilk kocasıyla evlenmesi helâl olmaz,

    3. İlim adamlarımızın cumhuruna göre, soyut bir cinsel yaklaşma ye­terlidir; inzal şart değildir. Şöyle ki: İki üreme (cinsel)organının sünnet kı­sımlarının birleşip kavuşması, başka biriyle nikahlanmış anlamını taşır. Zaten bu tür yaklaşma, cinsel yaklaşma sayıldığından orucu ve haccı bo­zar; zina konusunda had gerektirir ve tam mehir vermek için yeterlidir.

    Birincilerin görüşünde, boşandıktan sonra kadın başka bir kocayla soyut bir akitle evlenmiş sayılacağından, bu ölçü ve anlamda ondan da boşanırsa ilk kocasıyla evlenebilir, sonucu çıkıyor. Bu görüşte rahatlık ve kolaylık vardır. Ne var ki sahih hadislerin zahiriyle bağdaşmamaktadır.

    İkincilerin görüşü, sahih hadisle kısmen bağdaşır anlamdadır. Cum­hurun görüşü ise, hadisin asıl delâlet ettiği mânayı daha çok yansıtır öl­çüdedir

    Konuyu usul ilmine göre inceleyecek olursak, deriz ki:

    Hüküm, isimlerin başlangıcıyla mı, yoksa sonucuyla mı bağlantı ya­par? Başlangıcıyla dersek, birincilerin görüşünü uygun kabul etmemiz ge­rekir. Sonucuyla dersek, hem üreme organlarının iyice kavuşmasını, hem inzal meydana gelmesini şart koşanların görüşünü uygun kabul etmemiz gerekir. Çünkü bu tarz nikâhta cinsel yaklaşmada balcağizın sonuna ka­dar tadılması aranır.

    Nitekim Hazreti Âişe (R.A.) Validemizden bu anlamda şu hadis riva­yet edilmiştir:

    «Adam karısını üç talâkla boşarsa, o kadın başka biriyle nikahlanıp, nikâhlandığı erkekle birbirinin balcağızından tadmadıkça ilk kocasına he­lâl olmaz.»

    Mezhep imamları bu konuda yukarıdaki hadise ve yakın mânadaki diğer sahih hadîslere dayanarak delil getirmişlerdir.

    c) Boşadığı kadınla yeniden evlenebilmek için onu müt’a (muvakkat) nikâhla, yani belirli bir süreyle başkasına nikâh ettirip ona boşattıktan sonra evlenen kimseye peygamber diliyle lanet edilmiştir. O halde bu maksatla yapılan hülle kesinlikle haramdır; hem yaptıran, hem yapan ağır bir suç ve büyük bir günah işlemiş sayılır.

    Mezhep imamlarının çoğu bu ictihad ve görüştedirler. Pek azı farklı bir görüş ortaya koymuşsa da müftabih değildir. İmam Sevrî bu konuda başka kocayla yapılan nikâh sahihtir, boşaması şartı ise hükümsüzdür, demiştir. Ünlü hukukçu İbn Ebî Leylâ da ayni görüştedir. Bu konuda İmam Azam ve arkadaşlarından birbirini tutmayan farklı rivayetler yapılmışsa da en doğru olanı, hülle şartıyla yapılan nikâhın kadını ilk kocasına helâl kılmayacağıdır.

    Bütün bu görüş ve ictihadlara rağmen, hüllenin haram olduğuna dair 3hıh hadîsler bize konuyu bütün açıklığıyla sergilemektedir.

    Nitekim İmam Şafiî’den yapılan bir rivayete göre, nikâh akdinde öne sürülen böyle bir şart, yapılan akdi hükümsüz kılar. Fasit bir nikâh ise, üç talâkla boşanan bir kadını ilk kocasına helâl kılmaz. İlim adamlarımı­zın cumhuru da aynı görüştedirler.

    En iyi cevap
    1
    2022-05-26T11:57:21+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Birçok kez eşimden boşol diyerek boşandım ve pişmanım tekrar birleşmek istiyorum dinen sakıncası var mı?

    1
    2023-01-20T07:56:49+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Birçok kezin sayısı üçten fazla ise boşanmış durumdasınız. Üç talakla boşanan birisi kadın ve erkek başka biri ile normal bir evlilik yapıp bu evlilikten oyun olmadan boşandığı zaman ancak tekrar evlenebilir.

    1
    2023-01-20T07:57:27+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Resmi nikâhlı eşim 3 talk getirdi boşanmış sayılır mıyız

    7 yıllık eşim başka kadınlarla munasebete girdi bende 3 çocugum var nikahımı vermem dedim bana kocalık vazifesini yapıyor lakin akşam yemeginden sonra ufak çaplı tartışma sonucu boşa o zamn beni dedim 3 kez boşol dedi beni nikahına almak istemiyor lakin banimle temasa geçmek istiyor ben tesettürlü bir hanımım dini inaçlarım var ve eşim tam tersi dine saygısı yokmuş gibi davranıyor zinayı içkiyi gece hayatına çok düşkün ne yapmalıyım yuvam bozulmasın diye her köyü muamelesine göğüs gerdim şimdi ne yapmalıyım lütfen cevap verin allah aşkına hayırlı akşamlar

  3. Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Dini boşama gerçekleşmiş mi onu bir müftüye sorup öğrenin

    mümkünse sizi boşayan kocanızla beraber gidin

Cevapla