Sekte nedir nasıl yapılır? Kuranda sekte örnekleri

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

SEKTE ( السكْتَة ُ ):

sekte nedir kuranda sekte örnekleri arapça

Sekte nedir kuranda kaç yerde var

Sekte nedir arapça örneklerle
Sekte; lügatte susmak, iki nağme arasını soluk almaksızın ayırmak demektir. Tecvid ıstılahında ise şöyle tarif edilir:
( السكْتةُ : قَطْعُ الصوْتِ بِغَيْرِ التنَفسِ ) “Sekte: nefes almaksızın sesi kesmektir”
İbnü Cezeri sekteyi şöyle tarif eder:
(السكْتةُ: هو عِبارةٌ عنْ قَطْغِ الصوتِ زَمَناً هو دونَ زَمَنِ الوقْفِ عادَةً منْ غَيْرِ تنَفّسٍ
“Sekte: sesi, nefes almaksızın, âdet olarak vakf zamanından daha kısa bir müddet kesmekten ibarettir„.

Sekte’nin Müddeti:

Kıraat imamları arasında sektenin zamanının, “vakf zamanı kadar” olarak zikredilir. Bu tabir çok net bir tabir değildir. Bazıları, vakf zamanından daha kısa zamandır, derler. Vakıf zamanı, okuyuş şekline göre ( tahkik, tedvir, hadr ) değişeceğinden, sekte süresinin, bir elif’lik bir zaman dilimi olarak özetlenir.

Sekte’nin Hükmü:

Asım kıratının Hafs rivayetine göre Kur’an-ı kerim’de dört yerde sekte yapılmaktadır. Diğer kıraat imamlarının hiç birisi, bu dört yerde sekte yapmamaktadır. Dolayısıyle, sektenin hükmü caizdir.

Sekte yapılan dört örnek:

1. Kehf suresi, 1-2. ayetler arasında: ( … عِوَجاً * قَيِّماً.. ):
Burada sekte; birinci ayetin sonunda med üzere durup, nefes almadan sesin kesilmesi ve sonra ikinci ayete geçmek suretiyle olur.

Burada sekte yapılmasının sebebi; (عِوَجاً..) kelimesinden sonra gelen ( قَيِّما ) kelimesini beyan ve açıklamak içindir.
Bu iki kelime arasında sekte yapılmazsa, sıfat-mevsuf imajına sebebiyet vereceği ifade edilmiştir. Halbuki burada sıfat-mevsuf yoktur.

Ayet sonu olması sebebiyle, burada sekte yapmak caiz olsa da, vakıf yapmak evlâdır. Ayrıca bu örnek üzerinde, başka hiçbir kıraat imamı sekte yapmamıştır.

2. Yâ Sîn suresi, 52. ayet: ( منْ مَرْقَدِنا هذا… …):

Burada da ( منْ مَرْقَدِنا ) kelimesinin sonunda med üzere vakf yapılıp, nefes almadan bir süre bekledikten sonra (هذا) kelimesini okuyarak, kıraate devam edilir.
Burada da sıfat-mevsufa sebebiyet vermemek için sekte yapıldığı görüşü beyan edilir.
Bu kelimede lafız ve mananın tamam olması sebebiyle, vakıf yapmak efdal, sekte yapmak ise caizdir. Dikkat edilirse burada en kuvvetli Secavend olan ( م ) harfi ( Vakf-ı Lâzım ) mevcuttur.
Bu örnek üzerinde de Hafs’tan başka sekte yapan kıraat imamı yoktur.

3. Kıyâme suresi, 27. ayet: ( وقيلَ مَنْ راقٍ ):

Bu ayette sekte; (وقيلَ مَنْ ) ile ( راقٍ ) arasında yapılır. Sekte yapılmaya sebep, ilgili iki kelimenin, ayrı ayrı kelimeler olduğu, şayet sekte yapılmazsa tecvid kuralına göre مَرّاقٍ)) şeklinde, tek kelime gibi okunacağı, bunun ise yanlış olduğu, bu yanlışa sebep olmamak için sekte yapmak gerektiği ifade edilir. Şayet bu şekilde okunursa, kastedilen mananın hilâfına “çorbacı„ anlamı ortaya çıkmaktadır.
Bu örnek üzerinde sekte yapmak evladır. Bu örnek üzerinde de, diğer kıraat imamlarının hiç birisi sekte yapmamıştır.

4. Mutaffifîn suresi, 14. ayette: ( كَلاّ بَلْ رَانَ ):

Bu örnekte sekte; ( كَلاّ بَلْ ) kelimesi ile ( رَانَ ) arasında yapılır. Sekte yapılmasının sebebi, iki kelimenin tecvid kuralına göre okunması halinde ( بَرّانَ ) şeklinde okunacağı, bu durumda ise farklı anlama geleceği ( ayetle ilgisi olmayan, “küpçü” gibi bir mana çıkacağı) için, sekte yapılmıştır.
Bu örnek üzerinde de sekte yapmak evladır. Ayrıca yine bu kelimede de, hiçbir kıraat imamı sekte yapmamıştır.
Önemli Not: Bu dört yerde Hafs’ın sekte yapış sebepleri açıklanmıştır. Bu izahattan şöyle bir anlam çıkabilir: Madem, bu sebeplerden dolayı ve bazı yanlış anlaşılmalara mani olmak için sekte yapıldıysa, diğer imamlar burada sekte yapmamakla hata etmiş olmadılar mı?
Soruya cevabımız, hayır. Çünkü, o kıratların hepsi haktır ve her biri mütevatir haberlerle nakledilen vecihler ( okuyuş şekilleri )’dir.

BENZER KONULAR:

Answer ( 1 )

    1
    2021-03-22T14:18:58+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Sekte tecvid ıstılahında şu manaya gelmektedir; nefes almaksızın, sesi kesmek demektir.

    Sekte yapılacak kelimede nefes almamak şartı vardır. Zaten nefes alınmış olsa; sekte değil,durakta durmuş oluruz.

    Sektemiktarını bir elif elif harfi diyecek kadar beklemek olarak tarif edebiliriz.

    Sektenin hükmü caizdir.

    Asım kıraatının Hafs rivayetine göre, Kur’an-ı Kerim’de dört yerde sekte vardır. Bunlar; Kehf Suresinin ilk ayetinin bitip ikinci ayetin ilk kelimesinde. Yasin Suresi 52. ayette. Ve son olarak Kıyame Suresi 27. ayettedir.

    En iyi cevap

Cevapla