Meni hükmü hakkında hadisler

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Meni ile ilgili Hadisler

Meni hakkında Mezheplerin görüşleri: Hanefi Şafii Maliki ve Hanbeli Mezhepleri

Meni ile ilgili Hadisler

MENİ HAKKINDA VARİD OLAN RİVAYETLER

İslâm dini, temizlik, sağlık ve ibadeti birleştirip ahlâk, adâlet ve fazilet rayına oturtmuştur. Bunlar birbirini tamamlayan unsurlardır. Hepsi bir ara ya gelince bütünlük arz eder ve asıl amacına ulaştırılmış olur.

Yukarıda kısmen belirttiğimiz gibi, mutad (alışılagelmiş, adet olunan) yoldan akan dört ayrı sudan dolayı ya abdest almak, ya da gusletmek gerekir. Mezi, abdest almayı gerektirenlerden biridir. Medi de onun gibi… Menîye gelince o, guslü gerektiren sıvıdır. Dördüncüsü ise idrardır ki, onunla ilgili hükümleri nakletmiş bulunuyoruz.

Meni daha çok şehvetle fışkırıp dışarı çıkan kalın sarı bir sıvıdır. Gerek temizlik, gerek sağlık, gerekse ibâdet yönünden önemli bir olaydır. O bakım dan dinimizde onunla ilgili ayrı bir bölüm meydana getirilmiştir.

Konuya dayanak teşkil eden ve ilim adamlarının delillendirme ve çıkarımlarına kaynak seçilen hadîs-i şerifler şunlardır:

Hz. Aişe validemiz (radıyallahu anha)’dan yapılan rivâyette demiştir ki:

عائشة قالت: «كنت أقزل المني من ثوب رسول الله صلى الله عليه عن وسلم ثم يذهب فيصلى فيه.» رواه الجماعة إلا البخاري ولأحمد كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يسلت المني من ثوبه بعرق الإذخر ثم يصلى فيه ويحثه من ثوبه يابسا ثم يصلى فيه وفي لفظ متفق عليه كنت أغسله من ثوب رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم يخرج إلى الصلاة وأثر العسل في ثوبه بقع الماء وللدار قطني عنها كنت أترك المني من ثوب
رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا كان باينا وأغسله إذا كان رطبا

“Rasulullah Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)’in elbisesindeki meniyi ovup çitilerdim, sonra da kalkıp gider ve o elbiseyle namaz kılardı.”

Ahmed b. Hanbel in naklettiği rivâyette ise şöyle demiştir: “Rasulullah Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) elbisesindeki meniyi İzhir otunun köküyle alıp giderir, sonra da o elbiseyle namaz kılardı; ayrıca meni kuruyunca onu elbisesinden atıp giderdikten sonra o elbiseyle namaz kılardı.”

Buhari ve Müslim’in ittifakla aldıkları rivâyette Hz. Aişe validemiz (radi yallahu anha) şu lafızla demiştir ki: “Ben, Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’in elbisesindeki meniyi yıkardım, o da hemen sonra namaza çıkar da elbisede ki yıkamanın eseri (ıslak kısım olarak) kalırdı.”

Darekutni’nin Hz. Aişe validemiz (radıyallahu anha)’dan yaptığı rivayette ise, şöyle demiştir: “Rasulullah Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)’in elbisesin deki meniyi kuruduğu zaman ovup çitilerdim. Yaş olduğu zaman yıkardım.”

Ayrıca bu konuda İbn Abbas (radıyallahu anh)’dan yapılan rivâyette, demiştir ki: “Rasulullah Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)’den elbiseye dokunan meniden soruldu. Buyurdu ki: “O ancak sümük ve balgam mesabesindedir. Onu bir bez parçasıyla silmen ve İzhir otuyla gidermen sana yeter.”

Bu duruma göre, meni necis midir, değil midir?

Müctehit imamların bu husustaki ictihatlan farklıdır. Necistir diyenler olduğu gibi, temizdirdi yenler de var.

Hadis-i şerifle İlgili Mezheplerin içtihat Ve Yorumları

İmam Ebû Hanife ve İmam Mâlik’e göre meni necistir. Imam Şâfii ve İmam Ahmed’e göre, temizdir.
Imam Ebu Hanife’ye göre, elbiseye dokunan meni kurumuşsa, -hadis lerde belirtildiği gibi-üç şeyden biriyle temizlemek gerekir. Temizlenmeyip dirhem veya aya miktarını aşarsa namaza engel teşkil eder. Yaş ise, su ile yıkanması gerekir.

İmam Mâlik’e göre, yaş olsun, kuru olsun elbiseye dokunan meniyi yıkamak gerekir, ovmak ve çitilemek, ya da bir bezle gidermek yeterli değildir.

İmam Şafiî ve İmam Ahmed’e göre meni temiz olmakla beraber üç şeyden biriyle giderilmesi sünnet veya müstehabdır.

Elbiseye dokunan meninin herhalde yıkanmasını öngören ilim adamlarının dayanak olarak seçtikleri şu hadîsin râvileri arasında Sabit b. Ham mad bulunuyor ki, bu zât cidden zayıftır. Böylece aşağıdaki hadisin zayıf olduğu kabul edilmiştir.

Sâid b. Müseyyeb’in Hz. Ammar (radıyallahu anh)’dan yaptığı rivâyette, diyor ki: “Bineğime ibrikteki sudan içirdiğim bir sırada Rasulullah Efendimiz 112 (sallallahu aleyhi ve sellem) yanımdan geçiyordu, derken öksürdüm ve ağzımdan çıkan sıvı elbiseme dokundu. Ben de yıkamaya yöneldim. Bunun üzerine Ra sulullah Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Ya Ammar! Senin tükürüğün de balgamın da, gözyaşın da, ibriğindeki su mesabesindedir. El bise ancak şu beş şeyden dolayı yıkanır: “Idrar, dişka, meni, kan ve kusmuk,”

Aynca Zeyli bu hadisle ilgili yaptı araştırma neticesini şöyle belirtiyor: Ben bu hadisi, Hafiz Bezzar’ın sahih kabul edilen müsnedinin iki aynı nüshasında buldum ki, Sabit b. Hammad’dan rivâyet ediliyor ve içinde meniden bahsedilmiyor, sadece dört şey zikrediliyor: “Dışkı, idrar, kusmuk ve kan.”

Diğer yandan Beyhaki Sünen-i Kübra’sında, diğer sıvılar dışında su ile temizlik babında şöyle diyor: Hz. Ammar b. Yâsir (radıyallahu anh)’ın Efendi miz (sallallahu aleyhi ve sellem)’in ona: “Ya Ammar! Senin tükürüğün de, balgamın da, gözyaşın da ibriğindeki su mesabesindedir.” meâlindeki söyle diği hadis batıldır, hiçbir ash yoktur. Çünkü Sabit b. Hammad bunu Ali b. Zeyd’den rivayet etmiştir ki, Ali b. Zeyd’in rivayetiyle çıkarım yapılamaz. Sabit b. Hammad ise uydurma hadisle itham edilenlerdendir.

Netice olarak sümük veya tükürük, ibrikteki su mesabesindedir, sözü, bunların necis olmadığını beyân içindir.

Sonuç olarak, meninin ovulup çitilenmesi veya su ile yıkanması ara sında bir karşılıklı bir münaferet olmadığını Hafiz el-Feth’de şöyle açıklıyor: “Bu konuda yıkama hadisiyle ovup çitilemek hadisi birbirine karşı değildir; ikisi arasını cemetmek çok açıktır. Meniyi temiz kabul edenlere göre, do kunduğu elbiseyi yıkamak vâcib değil, müstehabdır. Buradaki emir ve tav siye nezafeti sağlamaya yöneliktir. Nitekim İmam Şafiî ve İmam Ahmed bu yolu seçmişlerdir. Meniyi necis kabul edenlere göre ise, yıkama emri veya tavsiyesi, yaş bulunduğu durumla ilgilidir, ovma veya izhir ile giderme emri kuru bulunduğu durumla alakalıdır. 106

Hadis-i Şeriften Çıkarılan Hükümler

1. Meni temizdir, dokunduğu yeri necis yapmaz, sadece nezafet bakımından o yeri yıkamak, kurumuşsa ovmak müstehabdır. (Bu, İmam Şâfiî ile İmam Ahmed b. Hanbel’in ictihadıdır).

2. Meni necistir, dokunduğu yeri murdar yapar, o bakımdan ıslaksa yıkanması, kurumuşsa ovulup çitilenmesi gerekir. (Bu İmam Ebû Haniife’nin ictihadıdır).

3. İmam Mâlik bu konuda “Îâdetu Cünübi Es-Salâte” bahsinde Hz. Ömer’in ihtilam olduğunu elbisesinde gördüğü ıslaklıktan anla yınca, kıldığı namazı iâde etmiş, aynı zamanda elbisesinin o kısmını yıkamıştır, rivayetine dayanarak, meninin dokunduğu yeri-ıslak olsun, kuru olsun-yıkanır, hükmünü getirmiştir.

4 Elbiseye dokunan meni şu üç şeyden biriyle giderilip temizlenir: a) Su ile yıkamak, b) Kurumuşsa ovup çitilemek, c) Bir bez veya benzeri şeyle alıp gidermek.

5. Üzerindeki meni ovulmuş veya bir bezle giderilmiş elbiseyle namaz kılınır.

Kaynak: Hadis Ahkamı C.Yıldırım

BENZER KONULAR:

Answers ( 3 )

    1
    2022-12-27T22:06:44+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Meninin hükmü hakkında yukarıda detaylı bir şekilde açıklama yapılmıştır. İmam Ebû Hanife ve İmam Mâlik’e göre meni necistir. Imam Şâfii ve İmam Ahmed’e göre, temizdir.

    Imam Ebu Hanife’ye göre, elbiseye dokunan meni kurumuşsa, -hadislerde belirtildiği gibi-üç şeyden biriyle temizlemek gerekir. Temizlenmeyip dirhem veya aya miktarını aşarsa namaza engel teşkil eder. Yaş ise, su ile yıkanması gerekir.

    En iyi cevap
    0
    2023-01-03T16:27:50+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Meni

    Hocam ben tövbe ettiğim bir iş olan mastürbasyon yaparak tövbe mi bozdum ve şuan çok pişmanım.hocam bunu yaptıktan sonra affedersiniz cinsel organimda yanma ve ağrı oldu ardından bir damla bir sıvı geldi beyaz-seffaf karışımı idi dokundugumda kaygandi ama o an duşta olduğum için sudan da olabilir ve biraz yapiskandi şehvet hissetmedim sadece biraz bu sıvıyı zorla tuttuğum için ağrı oldu belki de bu yüzden şehvet hissetmedim ama sanmıyorum.birde buluğ çağına yakın bir dönemdeyim bir yerde buluğ çağına yakın olan kimseler sehvetsiz meni gelirse(ki ben kendim getirdim) namaza yaklaşmasın diye okudum bu doğru mu? ve bu durumdan dolayı gusül gerekir mi? ve bu sıvı meni midir?.birde hocam ben uyandigim bir gün 1 damla beyazlık buldum iç çamaşırımda kaziyinca gitti kuru idi bu gusül gerektirir mi yani ihtilam olmuş mu sayılırım yani buluğ çağında mi sayılırım? Lütfen bu sorularımı Hanefi mezhebine göre yanıtlarsanız çok memnun olurum birde bir tövbe yi kaç kere tekrarlayabiliriz? Sağolun hocam

    0
    2023-05-12T14:15:53+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Meni mi idrar mı çözemiyorum

    Hocam mastür sonrası hemen idrar gibi birşey geliyor idrarmı menimi çözemiyorum kokusu bazen idrar gibi kokuyor bazen kokmuyor yapışkanda değil bazen renksiz bazen şeffaf sarımtırak bildiğiniz idrar kafamda durmadan düşünüyorum abdest almalımıyım almamalımıyım? Bunun menimi idrarmı olduğunu nasıl çözerim

Cevapla