islam dinine göre miras paylaşımı nasıl yapılır?

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Dinimizde Miras Paylaşımı

Selamun Aleyküm.
Sayın Yetkili sorumu detaylı ve yazılı olarak sormak istedim. Çünkü ne sorduğumu ve nasıl sorduğumu konunun muhataplarının da bilmesini istedim. Zira konu kul hakkını içeriyor. Belki soruyu sorarken bir yanlışlık yapar nefsimin beni yanıltması ile sizi yanlış yönlendire bilirim. Bu durumda konunun muhatapları benini düzelte bilmesi için bu çok önemli.
Konu miras paylaşımı hakkında;
Dedemin beş erkek bir kız çocuğu var. En küçüğü şuan 75 yaşlarında. Sıralama yapacak olursam;
1 numara ( en büyük ) erkek, 2 numara erkek, 3 numara erkek, 4 numara erkek, 5 numara kız, 6 numara ( en küçük ) erkek
Bunlardan iki küçük erkek kardeş üniversite okumuş. Bu sebeple lise den sonra baba topraklarında çalışmamış okumak üzere baba ocağını terk etmiş.
• Erkek, 6 numara ( en küçük );
Üniversiteden sonra Türkiye’nin birçok ilinde orman bölge müdürlüğü yapmış. Baba hayatta iken görevi gereği memleketine gelip baba topraklarında bir faaliyet gösterememiş. Hiçbir getirisinden faydalanmamış.
• Erkek, 4 numara;
Bir süre gurbette çalışmış, daha sonra memleketine dönerek burada çalışmaya devam etmiş. Fındık sezonunda ailesi ile birlikte fındık toplayarak babasına katkıda bulunmuş, ancak buradan bir fayda sağlamamış. Bunun dışında baba topraklarında yapılan tarlada faaliyet göstermemiş, faydalanmamış. Bakılan hayvanlarda bir emeği yok bir çıkarı da yok.
Baba topraklarında yapılan iki katlı evin yapımında bu iki kardeşin ( 6 numara ve 4 numara ) maddi katkısı yok bedenen de çalışmamışlar.
4 numaralı kardeşin baba toprakları için suyuydu, elektriğiydi, yoluydu, …v.b. bir çok konuda emekleri söz konusu.
• Kız, 5 numara;
Evlendikten sonra evden ayrılmış. Daha sonra baba evinde bir faaliyet gösterememiş. Dört çocuğu olduktan sonra eşi vefat etmiş. Çocuklarını büyütürken baba topraklarından hiç fayda sağlamamış.
• Erkek 3 numara;
Sürekli baba topraklarında çalışmış. Eşi de kendi de tam birer köy insanları. Bunun dışında fazla bir iş yapa bilme imkânı yok. Kendisi devletin bir kurumunda çok aktif olmayan bir konumda çalışırken eşi ve çocukları köyde tarla yapmış, hayvan bakmış, fındık dikip toplamış ve nimetlerini babasıyla ( dedemizle ) paylaşmış. Köyde yapılan evde çocuklarıyla bedenen çalışmış ve köyde kaldıkları sürece o evde kalmış.
• Erkek 2 numara;
Sürekli köyde değilmiş ancak köyde çalıştığı sürede elde edilenlerden faydalanmış. Gurbette çalışıp babasına para gönderip arsanın genişletilmesinde fayda sağlamış.
• Erkek 1 numara;
Sürekli köyde değilmiş ancak köyde çalıştığı sürede elde edilenlerden faydalanmış. Şehir dışında hayatını kurmuş köyden elini eteğini çekmiş.

Not: Hiçbir kardeş annesini veya babasını uzun süreli olarak hastalık veya yaşlılık sebebi ile bakmak durumunda kalmamış.

İslama göre baba/dede öldüğünde miras paylaşımı Nasıl olur

Yukarıdaki bilgiler ışığında yapılacak miras paylaşımı için sorularım aşağıdaki gibidir.
1. Dedem yaşarken; kendine ait dört farklı yerde tapuları bulunan araziyi paylaştırmış. Bu paylaşımda evin bulunduğu düz ve yolu bulunan ( ulaşım imkanı bulunan ) araziyi 1,2,3 numaralı erkek kardeşlere bölerek vermiş. Bu bir tapu
Diğer bir tapuyu daha içerlerde yolu bulmayan bir yer 2,3,4,6 numaralı kardeşlere vermiş
Çok uzak yolu olmayan kayalık ve bayırı yeri de 5 numara kız çocuğuna bırakmış
Diğer yer ormanlık
Bu paylaşım değer üzerinden bakıldığında eşit olarak görülmüyor. Buna rağmen dedemiz yaşarken böyle bir paylaşımda bulunduğu için geçerliliği var mıdır?
Bu paylaşım yapılırken kardeşlerden birilerinin dayatma veya yönlendirmesi varsa bu durumu nasıl değerlendirmeliyiz.

2. Miras paylaşımında emek neyi ifade eder.

3. Yukarıdaki bilgilerin ışığında adil bir paylaşım nasıl yapılmalı.
Konuyla ilgili dönüşünüzü bekliyorum.

BENZER KO ULAR:

Answers ( 3 )

  1. Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    İslam’da kişi hayattayken malını dilediği kişiye dilediği miktarda verebilir.
    Bu paylaşıma miras denmez zaten hayatta iken hibe sayılır.
    Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem çocuklar arasında kıskançlık olmasın/fitne fesat olmasın diye hayattayken yapılan paylaşımda adil davranılmasını ve tüm malının dağıtılmasını emretmiştir fakat buna uymayan aile büyüğü olursa, kendisine az mal verilen kişiler hak iddia edemezler.

    Dayatma gerçekten ispat edilirse tüm paylaşımlar iptal edilir ve kalan mal islam miras hukukuna göre dağıtılır.

    Lütfen cevap yetersiz görülürse ve anlaşılmayan bir konu varsa bu konu altına yazmaya devam ediniz namaz vakti şu anda, daha sonra yine yazışırız inşallah

    En iyi cevap
  2. Doğu Şeyhi avatarı
    0
    2021-11-30T18:13:54+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Soruların bazıları cevabı gerektirmiyor ama mantıklı da tutarlı da SORULAR gibi gözüküyor

    Sorunun bir tanesine verdigin cevap doğru yeterli ama orada bir şey var çalışmış dışardan oraya emek etmiş ya da maddi katkıda bulunarak bir şeylerin oluşmasını sağlamış kişilerin mirasta hakları olabilir mi ekstra onu soruyor

  3. Ebu Muhammed avatarı
    0
    2021-11-30T18:14:47+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    : Dedesi hayattayken malı paylaştırdığı için öyle cevap verilmiş
    : Adam çalışmış emek vermiş fakat katkıda mı bulunmuş niyetin neydi ortak mı olmuş belirtilmiyor

  4. Doğu Şeyhi avatarı
    0
    2021-11-30T18:15:14+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Bence de katkı sağlamak ve mülk edinmek ortaklık anlamında yapmamışsa hibe şeklinde değerlendirilebilir ve herhangi bir hak sahibi olamaz zaten orada çalışıyor gelirini oradan sağlıyor yemesini içmesini ve ihtiyaçlarını oradan karşılıyor

    Orada vakit geçirmeyen de babasına hibe mi vermiş borç mu vermiş bunu ortaya koymalı

Cevapla