Vesvese

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Hafızlık Vesvesesi

ben 18 yaşında HAFIZLIK talebesi yim (LÜTFEN DİKKAYLİ OKUYUN ) ALLAH RIZASI İÇİN  ilerlemiş VESVESE  okb hastsıyım  uzun zamandır 9 yıldır önceden temizlikti  ama bu 3 aydır bi başka ne yaptığım belli değil artık üzüntüden korkudan kalbim ağrılar giriyo sabaha kadar korkudan uyuyamadığımı biliyom titreyerek kalktığım günler   kaçkere acile gittim iğne vuruldun piskolo gittim ilaçları yeni kestim ama basliyabilirim gene  ilaçlara ben birşeyden çok etkilendim çıktığı kapıdan girmedikçe müsliman olmaz 3 aydır gecem gündüzüm itikadi konuları yalnış yaptım yalnış inandım diye  (ama hata yapıyom) bide talebe arkadaşım vefat etti geçen yıl şimdi ben ölürsem Tövbe imansız ebedi cehennemmi olucqk   gunde 70   80 belki daha fazla dindenmi çıktım resmen bittim

*SORU

1.Hocam şimdi bi hata yaptı itikadi hataları var YALNIŞ İTİKADI var  birsuru hepsine toplu tovbe mi edicek yoksa tek tek mi bende vesvese var tek tek çok zor bırakamıyom

2.  4 aydır aynı tövbeleri ediyom sonra bozuluyo üzerine koya koya gidiyom çok kötu mesela örnek *isyanlı şarkı haram ALLAHım haramı hafife alaya inkara alan dinden çıkar onlarıda  hoş gören dinden çıkar sonra bunları hafife alıyon ALLAHım haramı hahife alaya inkara alan onlarıda hoş gören ve bunlarıda hafife alaya inkara alan dinden çıkar sonra bu tövveyi hafie alıyom sonra ALLAH ım haram ı hafife alaya inkara alan ve bunlarıda hoş gören ve hafife alaya inkara alan ve bunlarıda hoş gören hafie alaya alan dinden çıkar  dinden çıkar ve onlarıda hafife alaya inkara alan dinden çıkar diye  bunuda hafife alıyom sonra ALLAH ım haram ı hafife alaya inkara alan ve bunlarıda hoş gören ve hafife alaya inkara alan ve bunlarıda hoş gören hafie alaya alan dinden çıkar  dinden çıkar ve onlarıda hafife alaya inkara alan dinden çıkar ve bu konuları hafife alaya alan dinden çıkar üzerne koya koya gidiyoz BU TEK BİR İTİKADI DÜZELTMEK İÇİN BEN GÜNDE UYKU HARİÇ YEMİN EDİYOM 4 AYDIR BÖĞLEYİM

9 YILDIR VESVESE VAR TEMİZLİKTEN NERELERE GELDİK

3.O an itikadi hatamı yaptı bilmiyo

*örnek mesela ne güzel şarkı be dedi sonra acaba şarkıya güzel demek dinden çıkarıtmı diye düşündü bilmiyo soracak kimsede yok  sonra ALLAHım ehlisunnete gore ne yalnış itikad ettiysem (yani dinden çıkartıyosa ben çıratmıyo diye inandıysam yaptıysam) tövbe ediyom ne yalnış yaptıysam tovbe ediyom dese olurmu

4.itikadi yalnışı hata yaptığını biliyo aklına gelmiyosa nasıl 5.tovbe edecek

6.aklına tovbe ettikten sonra gelse bidaha edicekmi * örnek (sen yüztane hata yaptın 10 aklında 90 aklında değil ama hata yaptığını biliyo ötekinler aklıba gelse  *(şartmı)

7. Hata yaptıgının farkında değil örnek  bi adam 20 yaşında dinden çıkarmayan birşeyi dinden çıkartıyo diye sonra ALLAHım olurda EHLİ SÜNNETE KARŞI YALNIŞ İTİKAT EDTİYSEM TÖVBE EDİYOM DESE olurmu

Cevap:

Vesvese Fısıltı, hışırtı ve fışırtı gibi gizli ses, fiskos. Kalpte meydana gelen şüphe, tereddüt, vehim, kuruntu, iç üzüntüsü, nefis ve şeytanın meydana getirdiği iç karışıklığı anlamları için kullanır.

Zıddı tereddütsüz, kararlı, emin ve azimli olmak demektir (el-İsfahanî, el-Müfredât, İstanbul,1986, 819, vesvese mad).

Vesvese kelimesi Kur’ân’da dört yerde geçmektedir. Şeytanın Cennette bulunan Âdem (a.s) ve Havva validemize nasıl vesvesede bulunduğu Yüce Allah tarafından şöyle haber verilmiştir:

“Derken Şeytan çirkin yerlerini kendilerine göstermek için onlara fısıldadı (vesvesede bulundu): – Rabbiniz başka bir sebepten dolayı değil, sırf ikiniz de birer melek ya da ebedi kalıcılardan olursunuz diye sizi bu ağaçtan menetti” (el-A’raf, 7/20).

Bu âyette geçen vesvese kelimesi, fısıldama şeklinde anlaşılmakta ve tercüme edilmektedir.

Bir de şeytanın Cennete nasıl girdiği ve Âdem (a.s) ile Havva validemize nasıl vesvesede bulunduğu hususunda, alimlerin farklı yorumları vardır. Bu hususta çeşitli görüşler ileri sürülmüştür (Geniş bilgi için bk. el-Maverdî, en-Nuketü ve’l-Uyun, Beyrut 1992, II, 210).

Kur’ân’ın başka bir yerinde, Tâhâ sûresinin 120. âyetinde de şeytanın Âdem (a.s) ve Havva validemize yaptığı bu vesvese dile getirilmiştir.

Vesvese ile ilgili diğer bir âyetin meali de şöyledir: “Andolsun insanı biz yarattık ve nefsinin ona ne vesvese verdiğini (fısıldadığını) biliriz. (Çünkü) biz ona şah damarından daha yakınız” (Kaf 50/16).

Bu âyette de Yüce Allah’ın kudretine işâret buyurulmaktadır. O, insanı yaratan, yoktan var edendir. İnsanların gizli ve açık her şeylerinden haberdardır. İnsanın kalbinden geçirdiği vesvese ve düşüncelerin tamamına vakıftır. Nitekim Hz. Muhammed (s.a.s), bu âyetin tefsiri mahiyetinde açıklamada bulunurken; “Şüphesiz Yüce Allah, ümmetimden olan kişilerin kalbinden geçirdikleri şeyleri, söylemedikleri ve işlemedikleri takdirde affeder; günah olarak saymaz” diye buyurmuştur (Buharî, Itk, 6; İmân, 15; Neseî, Talâk, 22; İbn Mâce, Talâk, 16).

Başka bir âyette ise, vesvese hakkında şu bilgiler verilmiştir: “De ki: Sığınırım ben, insanların Rabb’ine insanların padişahına, insanların ilâhına. İnsanlara kötü şeyler fısıldayan o sinsi vesvesecinin şerrinden. O ki, insanların göğüslerine (kötü düşünceleri) fısıldar. Gerek cinlerden, gerek insanlardan (olan bütün vesvesecilerin şerrinden Allah’a sığınırım)” (en-Nas, 114/1-6).

Burada geçen “vesvâs” kelimesi, şeytan için kullanılmıştır. Yani bununla şeytan kastedilmektedir ve vesvese de onun eseridir. İnsana vesvese veren şeytan iki türlüdür. Biri cinlerden ve diğeri de insanlardan olan şeytanlardır. Bu şeytanlar, insanların kalbinde vesveseyi meydana getirecek akıl ve fikirlerini çeler, onları kötü emeller işlemeye sevkeder. Allah yoluna gitmekten, insanlık gayesine ermekten alıkor. Nihayet din ve imandan çıkarır, ebedi helâke sürükler. İnsanların kalbine fısıldayıp duran, onları gaflete düşüren, her şerrin başı olan vesveseyi meydana getiren herşey, “hannâs” ve “vesvas” olarak kabul edilir (ez-Zemahşerî, el-Keşâf, Mısır 1977, VI, 265 vd).

Hiç şüphesiz, şeytanın verdiği vesvese insanı imandan ve ibâdetten uzaklaştırır; fert, aile ve toplumun hayatında çeşitli sıkıntıların meydana gelmesine sebep olur. Medine çevresinde badiyede yaşayan Müslümanlar, koyun ve sığır kesip etini satmak üzere şehre getiriyorlarmış. Bu eti yemekten çekinen bazı Müslümanlar Hz. Muhammed (s-.a.s)’e giderek;

“Ya Rasûlüllah! Bazı badiye halkı bize et getirip satıyorlar. Bunların, hayvanı keserken besmeleyi söyleyip söylemediklerini bilmiyoruz” diye sormuşlar. Bunun üzerine Hz. Muhammed (s.a.s) şu cevabı vermiştir:

“Bismillah deyiniz ve sonra bu eti yeyiniz” (ez-Zebidî, Sahihi Buhârî Muhtasarı Tecridi Sarih Tercemesi, trc. Kamil Miras, Ankara 1974, VI, 354 vd).

Rasûlüllah (s.a.s) bununla vesveseden uzak durmaya işaret buyurmuştur.

Başka bir konu ile ilgili olarak Hz. Muhammed (s.a.s)’e şöyle sormuşlar:

“Ya Rasûlüllah! Birisi namaz kılarken abdestim bozuldu diye gönlünde bir vesvese hissederse, bu kişinin namazı bozulur mu, bozulmaz mı? Hz. Muhammed (s.a.s) bu soruya şu cevabı vermiştir:

“Hayır. Bir yellenme sesi veya bir kokuyu duymadıkça namazı bozmaz” (ez-Zebidî, a.g.e., VI, 355).

Burada da Rasûlüllah (s.a.s) vesveseden uzak durmayı, abdestin bozulduğuna dair kanaat hasıl olmadıkça namazı bozmamayı tavsiye etmiştir.

Fıkıh usulünde de vesvese kötü bir şey olarak kabul edilmiştir. Her şeyde tereddüt ve vesvese ile hareket edenin sözüne itibar edilmemiştir. Hz. Muhammed (s.a.s) vesvese ile hareket edenin talâkının geçerliliğini kabul etmemiştir (Buharî, Talâk, 11). Yani hanımını boşayıp boşamadığını veya söylediği sözler hakkında vesvese içinde olan bir kişinin talâkı (boşaması) geçerli kabul edilmemiştir.

Görüldüğü gibi, Kur’ân ve sünnette vesvese tasvib edilmemiştir. Bilhassa vesvese ile ilgili bütün âyetlerde, vesvesenin şeytandan geldiğine işaret buyurulmuştur. Buna göre İslâm vesveseden sakınmayı istemiştir. Çünkü vesvese faydalı değil, zararlı olan bir şeydir. Vesveseye kapılan insan, ibadetlerinde yanılır, çeşitli hatalara düşer ve haz almaz. Vesvese insanı yanlış ve batıl yollara saptırır. Hatta vesvesenin neticesinde insan akli dengesini bile kaybedebilir.

Benzer Konular:

Cevapla